MELEPASKAN CITA-CITA YANG TERSEPIT

Posted: June 17, 2021 in IndahNYA pernikahan..

Tersepit saya saat itu. Harapan saya untuk menyambung pelajaran ke Mesir terbantut disebabkan perjanjian persefahaman di antara KUIS dan Al-Azhar terbatal pada tahun 2009. Saya tidak mempunyai perancangan yang baik ketika itu menyebabkan saya tidak ke mana-mana, dan tidak senasib sahabat-sahabat saya yang lain mengubah haluan mereka ke Jordan.Setelah tamat pengajian di KUIS saya bekerja sebagai Warden Asrama dengan pendapatan RM 900 sebulan. Pun begitu saya bersyukur kerana masih ada ruang untuk saya bekerja bagi mengelakkan diri sebagai penganggur. Pengangguran diibarat seperti tidak bermaruah. Kemana sahaja kita pergi, orang menganggap kita sebagai bebanan kepada ibu-bapa. Pengangguran menyebabkan harga diri kita dipertaruhkan bahkan kita juga bakal digelar sebagai pemalas.

Masakan saya boleh hidup dalam keadaan begitu, Justeru saya tidak memilih apa sahaja perkerjaan hatta pemandu kereta sekalipun saya sanggup, apatah hidup dikecam orang disekeliling.Teladan Seekor BurungPernah sewaktu belajar di Jordan, sahabat saya memberi analogi, kita perlu berusaha dan bertawakal. Lihatlah seekor burung, betapa besar usaha dan tawakal seekor burung. Ia mampu terbang sejauh mungkin bagi mengisi perut. Pernahkah burung mengetahui pada pagi hari di manakah punca rezekinya dan cukupkan untuk dirinya dan keluarganya. Mungkin hadith nabi SAW ini yang ingin sahabat saya sampaikan;

Daripada Umar bin al-Khattab R.A, Nabi SAW bersabda:

لَوْ أَنَّكُمْ تَتَوَكَّلُونَ عَلَى اللَّهِ حَقَّ تَوَكُّلِهِ لَرَزَقَكُمْ كَمَا يَرْزُقُ الطَّيْرَ تَغْدُو خِمَاصاً وَتَرُوحُ بِطَاناً

Maksudnya: “Seandainya kamu semua benar-benar bertawakkal pada Allah, sungguh Allah akan memberikan kamu rezeki sebagaimana burung mendapatkan rezeki. Burung tersebut pergi pada pagi hari dalam keadaan lapar dan kembali petang harinya dalam keadaan kenyang.”Riwayat Ahmad (1/30), al-Tirmizi (2344), Ibn Majah (4164),Ibn Hibban (730) dan al-Hakim (7894)Analogi ini menyentuh diri saya.

Naluri setiap manusia pasti merasai kerisauan. Kerisauan tentang rezekinya atau nasibnya. Sebenarnya kerisauan itu baik, bila hadirnya kerisauan akan hadirnya usaha. Bukan hanya tawakal semata. Namun, kerisauan yang terlampau dapat menguasai diri serta meracuni akal dan usaha. Mungkin mempengaruhi perasaan atau akan meruntun perasaan putus asa.

Justeru, biarlah kerisauan menyebabkan seseorang itu menjadi lebih berusaha untuk kehidupannya lebih baik di dunia mahupun akhirat.Saya nasihat kepada anak-anak STAM yang mendapat keputusan Peperiksaan pada hari ini, usah jadikan duit sebagai penghalang cita-cita kamu, jadikan usaha sebagai jalan kamu.

First time – Ada pelajar dapat MUMTAZ ADAB DAN NUSUS STAM . Terharu rasa.Tahniah kepada semua bekas pelajar STAM, anda hebat!

Leave a comment