Karya Picisan

Posted: August 13, 2021 in IndahNYA pernikahan..

Semenjak dahulu sehingga sekarang saya meluat membaca karya yang dipahat dengan bingkai-bingkai maksiat. Apatah lagi dimasukkan sedikit adegan negatif yang membentuk plot. Bukan menunjukkan saya seorang yang baik, tetapi rasa loya di hujung tekak.

Saya mengerti, sememangnya penulis itu perlu mencipta kelainan, itulah beban yang tergalas di bahu penulis. Namun, memasukkan beberapa adegan negatif, akan menzahirkan kelemahan karektor, atau menampakkan penulis yang ketandusan idea, apabila karya mereka bersulamkan edegan-adegan erotik.

Menjadi tanda tanya pada saya, apakah tanpa adegan tersebut, menjadikan karya mereka tidak bermutu?Kata guru, sememangnya watak utama perlu kukuh dan menjadi contoh. Bahkan sewajarnya, dijauhi perkara-perkara yang menjatuhkan maruah pada watak utama. Bukan membentuk karektor sang pendosa, dan diakhiri dengan taubat.

Antara perkara yang lain, karya itu juga mewajahkan si Penulis. Bahkan apa yang kurang baik yang ditulis sebenarnya membuka pintu fitnah dan aib diri sendiri.

Seburuk-buruk akhlak masyarakat jahiliah, saya gagal mengesan karya-karya mereka dengan adegan yang kurang sopan. Bahkan sarat dengan nilai-nilai kehidupan.Apakah kita yang sudah beriman, masihkah memilih untuk menghasilkan karya picisan?

Tulislah yang baik-baik, kerana Allah melihat apa yang kita tulis. Kita diberi pilihan memilih perkara lebih utama daripada perkara yang utama.

(Gambar sewaktu gemar mengkritik Sastera Arab, zaman muda, di dalam singgahsana seribu satu kenangan )

Qalam Daie

11 Ogos 2021

Bandar Puteri Jaya

Leave a comment