Vaksin sebagai Ikhtiar

Posted: July 30, 2021 in IndahNYA pernikahan..

BUKAN semua penawar ada pada makanan, bahkan ada pada kaedah yang lain, sebagai contoh dalam isu seekor lalat, Rasulullah S.A.W bersabda ;

“Apabila lalat terjatuh ke dalam bekas air sesiapa dalam kalangan kamu, hendaklah ia merejam lalat itu sepenuhnya ke dalam air, kemudian barulah ia membuangnya. Sesungguhnya pada salah satu daripada dua sayapnya terdapat penawar dan di sebelah lagi terdapat penyakit.”

( Shahih al-Bukhari, kitab ath-Thib, Bab Iza Waqa’a az-Zubab fi al-Ina, no. Hadis 5782 )

Antara yang lain, nabi SAW mengajar kepanasan dapat dineutralkan dengan dingin air seperti dalam hadis ;Saidatina ‘Aisyah r.ha menceritakan Nabi SAW bersabda,

” Demam adalah daripada bahang api Neraka Jahanam. Oleh itu sejukkanlah dengan air.”

( Shahih al-Bukhari, kitab ath-Thib, Bab al-humma min Faihi Jahannam, no. Hadis, 5725 )

Dalam peristiwa wabak taun Amawas, saidina Umar r.a mengarahkan Abu Ubaidah membawa umat Islam berpindah ke al-Jabiyah kerana di situ udara lebih bersih dan nyaman.

Pada durian juga di situ ada penawar, kata orang dulu-dulu, setelah makan durian, masukkan air ke dalam pangsa, minum air di dalam pangsa pasti akan sejuk badan. Jika tangan anda berbau durian , lalukan air di luar kulit, tangan letakan di bawahnya. Air kulit durian akan menghilangkan bau durian di tangan anda.

Wallahua’lam, vaksin Ikhtiar saya untuk perlindungan diri, kepada Allah jua saya bertawakal.

Alhamdulillah selesai dos yang kedua.

Qalam Daie

30 Julai 2021

Bandar Puteri Jaya

gambar ketika selesai Vaksin Dos kedua

Leave a comment