KOPI PENYEGAR DI WAKTU PAGI

Posted: October 5, 2021 in IndahNYA pernikahan..

Kopi tidak dapat dipisahkan dalam kehidupan bagi penggemarnya. Ia memberi kesegaran kepada tubuh. Kopi mempunyai pelbagai jenis, dan rasa juga berbeza-beza mengikut adunan, mahupun tempat pengeluar.

Iklim di Malaysia sesuai untuk tanam kopi jenis robusta dengan tanah landai seperti di Kedah. ( Berita Harian, 2 November 2019 )

Di daerah Sik, 23 hektar kawasan ladang kopi sedang membangun. Penduduk Kedah telah mengusahakan kopi sejak 90-an, namun terhenti akibat pasaran tidak menentu. ( Sinar Harian, 21 Disember 2020 )

Munurut Mintel, orang muda terutama yang berusia 18-24 tahun minum kopi untuk memberi tenaga ransangan sepanjang hari. ( Mintel Group, LTD 2012, Coffee in the United States- Sustainability Trends )

Kata Dr. Solah al-Khalidi hafizahullah di dalam buah tangannya khīttah al-barrāqah” Adalah lebih baik, minum secawan kopi untuk membantu fokus dan lebih aktif bekerja” ( khīttah al-barrāqah, li zī an-nafsi at-tawwaqah, Dr. Salah al-Khalidi cet : Dar al-‘ Qalam , MS 135 )

Di barat ;Akhbar Independent UK melaporkan 70 milion cawan kopi diminum di UK setiap hari.”..Tegukan Kopi panas pasti melegakan saat di hambat sejuk siang dan malam,… Aroma Kopi sangat menyegarkan bagai menyelinap masuk memanaskan badan yang sejuk” ( Legasi Ustaz UK, Ruzain Syukur Mansor, Akademi Daie Pena, Ms 77-78 )

Kopi merupakan minuman yang menyegarkan tubuh, memberi fokus dan tumpuan. Ia meransang kerja anda pada hari tersebut, atau pada waktu tertentu.

SALAM KOPI,

QALAM DAIE

SALAM KOPI

Leave a comment